Sophie Verger

1953, Frankrijk

Werk...

"Ik zou zeggen dat mijn werk in het culturele reservoir van het 'verleden-heden' duikt om over de levenden en over ons mensen te spreken door het dierenmasker, mens en dier in hetzelfde gevoel te verenigen. In die zin is het De leeuwenman van de grot van Hohlenstein-Stadel, de sfinx van de Naxiens, de faun van J. CARRIÈS, de vrouwenlandschappen van H. MOORE, al deze hybride wezens uit het verleden stellen me in staat om mijn eigen denkbeeldige wereld te bouwen, in het heden. De aarde in vraag stellen, mezelf verrassen, emotie creëren met de zorg voor de relatie van vormen als steunpunt, Eros uitdrukken met een vleugje humor voor de lol, dat is mijn atelierwerk... Het beeld is een verhaal van liefde, van sensualiteit, een verhaal waarmee je van onbewust naar onbewust kunt communiceren. Het is uiteindelijk vrij eenvoudig..."

Sophie Verger

Over Sophie Verger

Sophie VERGER werd geboren in Parijs in 1953. Als tiener ging ze naar de Académie de la Grande Chaumière en de avondschool Montparnasse 80. van Parijs aan de ROEDERER Art Academy. In 1971 ging Sophie VERGER naar de school Nissim de CAMONDO, waar ze beeldhouwkunst ontdekte tijdens tekenworkshops in het BOURDELLE Museum. Ze slaagde voor het toelatingsexamen voor de Beaux-Arts waar ze zich in 1971 aansloot. Daar ontmoette ze Etienne MARTIN die haar sterk in deze richting aanmoedigde en volgde ze een klassieke opleiding aan het FAVRAT-atelier.

 

sophie verger atelier

Artistiek cv en pers

Daarna opende ze een aantal jaren een werkplaats, modelleerde, tekende en organiseerde ze er tentoonstellingen. In 1991, eerste tentoonstelling in Parijs in de galerie Colette DUBOIS. Verbaasd over de LOUVRE-tentoonstelling over 15e-eeuwse Duitse beeldhouwkunst, begon ze een afleidingswerk door maagden te modelleren met dierenkoppen gekleed in grote draperieën die in 1995 werden tentoongesteld op het Whistable Festival in Groot-Brittannië. Dan komt vanaf 1996 de serie schilden. Ze creëerde in die tijd onder meer een stapel tijdloze krijgers, geïnspireerd op het lied van Craonne. Dit stuk werd gepresenteerd in 1999 op de LINEART, Contemporary Art Fair in Gent, België. Dan wordt de reeks eieren geboren, eieren die exploderen en personages met grote ogen vrijgeven. Een eerste grote tentoonstelling vond plaats in 1999 in het Château de Grouchy waarvoor Jeanine RIVAIS een artikel schreef, daarna een tweede in de CORDERIE, een voormalige fabriek in Etaples, in de buurt van Le Touquet aan de Opaalkust.

In 2000 won ze de publieksprijs op de tentoonstelling "SCULPTURES ET JARDINS" in Lille over het thema dieren, een thema dat geleidelijk een onuitputtelijke bron van inspiratie voor haar werd, versterkt door haar ontmoeting met Caroline CORRE en de thematentoonstelling "Dier" in het BOURDELLE-museum. Vanaf dat moment publiceerde ze haar eerste bronzen beelden. Galerie GOT, in Parijs, presenteert zijn werk. Eerste persoonlijke tentoonstelling in het buitenland in Brussel in 2001 in de Antique and Art Gallery. Eerste museumtentoonstelling in het POMPON Museum in 2003. Het was in 2003 in de Lise CORMERY-galerij dat zijn eerste neushoorns werden tentoongesteld. Tijdens de edities MAC 2003 en MAC 2005 in Parijs legde zij talrijke professionele contacten op die haar in staat stelden haar representativiteit te verbreden. Verschillende gemeenten en musea verwierven zijn werken (Natuurhistorisch Museum van Lille, Berck Museum, Brickyard Museum, Archeologisch Museum van Val d'Oise, Pompon Museum, steden Chantilly, Saint-Ouen l'Aumône, Sarlat, Vauréal, Villers-Cotterêts, Viroflay). Daniel BOULANGER, ontmoet via de Gilbert DUFOIS-galerij, schrijft over zijn werk. In 2008 exposeerde ze voor het eerst in Duitsland, daarna in Nederland, in het Burgerweshuis in Zierikzee. Een tweede tentoonstelling van zijn werken vond plaats in 2010 in het POMPON Museum en verschillende persoonlijke tentoonstellingen in verschillende galerijen in Frankrijk en België. In 2014 en 2017 vonden er twee tentoonstellingen plaats op de grote binnenplaats van de Sorbonne place du Panthéon. Zijn werken werden in 2019 voor het eerst gepresenteerd in de Verenigde Staten.

De sculpturen van Sophie VERGER bevinden zich in privécollecties in de Verenigde Staten, Zwitserland, Duitsland, Groot-Brittannië, België en Nederland.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief